توجه داشته باشید که خلاصه مدیریتی طرح تجاری یک شرکت اولین چیزی خواهد بود که هر خوانندهآن را مطالعه میکند. اگر خلاصه شرکت شما ضعیف باشد،خوانندهایی که ممکناست بالقوهمشتری شما باشند، شرکت شما را به سادگی کنار خواهند گذاشت.در نتیجه سایر سرمایه و سوابق شرکتتان بیارزش جلوه خواهد کرد. پس سرمایهگذاری روی خلاصهاجرایی شرکت نه تنها جزئی از هزینههایکسب و کارمحسوب نمیشود، بلکه سرمایهای است که میتواند حداکثر سود را نیز برای شرکت داشته باشد.
در این مطلببا نحوهی نوشتن خلاصه اجرایی طرحکسبو کارآشنا میشوید.این بخش، مقدمهی طرحکسب و کاراست که شامل اجزای زیر است:
- توصیف شرکت، شامل محصولات و/یا خدمات شما
- بیانیه ماموریت شرکت
- مدیریت شرکت
- بازار و مشتریان شما
- بازاریابی و فروش
- رقبای شرکت
- عملیات شرکت
- پیشبینیها و برنامههای مالی
خلاصه اجرایی به یک عبارت پایانی ختم میشود که مبین این مطلب است که،کسبو کارشما، یک تجارت و شرکت موفق است.
برای نوشتنخلاصه مدیریتی طرح تجاری، با پیروی از فهرست فوق شروع کنید و برای هر موضوع ۱ تا ۳ جمله بنویسید. (نه بیشتر!)
اگر در نوشتن خلاصهتواناییهای شرکت مهارت کافی ندارید. هدفهای پایهایشرکتتان را که به عنوان شعار شرکت قرار دادهاید، دوباره مرور کنید.
یک رویکرد برای نوشتن طرح تجاری اجرائی، این است که از جملاتی که تا به حال برای طرحهای تجاری نوشتهاید از هر موضوع 2 یا 3 جمله گلچین کنید و بعدا" به هم ارتباط دهید. در این روش باید در پایان طرح به این سوال برای خواننده جواب دهید که چرا تجارت شما یک تجارت موفق میباشد؟ و برای این سوال جواب منطقی و مستدل ارائه دهید.
نکات کاربردی برای نوشتن خلاصه اجرایی
- سعی کنید تا حد امکان خلاصهرا به صورت صحیح و ثلیث خلاصهتر کنید. زیرا خوانندهها وقت ندارند و در ضمن نمیخواهند وقت خودشان را با خواندن مطالب غیرلازم و غیرضروری هدر دهند.
- سعی کنید طرح تجاری اجرائیتان از زبان قوی و مثبت برخوردار باشد. هرگز خلاصه اجراییرا با زبان ضعیف، ناتوان و ناکارا نسازید مثلا" به جای اینکه بنویسید. "شرکت x ممکن است به موقعیتهای عالی برسد." بنویسید: "شرکت x به موقعیتهای عالی خواهد رسید."
- نکته سوم اینکه خلاصه شرکت شما نباید بیشتراز دو صفحه باشد. پس سعی نکنید خلاصه شرکت را با تعارفات زیاد و بیجا و جزییات اضافی بیشتر کنید.
- خلاصه مدیریتی خود را ویرایش کنید. آنرا بلند بخوانید. آیا ثلیث و روان خوانده میشود یا منقطع خوانده میشود؟ آیا واضح است یا ناواضح؟ وقتی به نظر شما خوب رسید، آنرا به فرد دیگری که هیچ اطلاعاتی در مورد شرکت شما ندارد، بدهید تا بخواند و از او بخواهید که اگر پیشنهادی برای بهتر کردن آن دارد، به شما بدهد.
- خلاصه مدیریتی طرح کسب و کار خود را با مخاطبانتان هماهنگ کنید. مثلاً اگر هدف طرح کسب و کار شما جلب سرمایهگذار است، خلاصه مدیریتی باید بر فرصتهایی که کسب و کار شما برای سرمایهگذار فراهم میکند و دلیل خاص بودن این فرصت تاکید داشته باشد.
- خودتان را به جای خواننده قرار دهید و خلاصه مدیریتیتان را دوباره بخوانید. آیا این خلاصه مدیریتی، علاقه و انگیزهای در خواننده ایجاد میکند؟ اگر نه، چرا؟